اليقين لا يزول بالشك
- Ia adalah membawa kepada maksud ketenangan hati diatas sesuatu hakikat.
⇨ Maksud kepada syak (بالشك) :
- Ia adalah membawa kepada maksud ragu-ragu antara dua perkara yang mana ianya adalah bertentangan.
- Makna kaedah ijmaliah :
- Perkara yang diyakini berlakunya (batal) = tidak terangkat kecuali dengan dalil yang pasti (qad'ie) dan ia tidak dihukumkan dengan hilangnya keyakinan tadi. Begitu juga perkara yang diyakini tidak berlaku (tidak disabitkan berlaku) maka tidak dihukumkan ianya sabit berlaku hanya dengan syak wasangka kerana syak wasangka adalah lebih lemah dari yakin.
الادلة القران السنه-
: من الكتاب
ان الظن لا يغني من الحق شيئا
Maksudnya: Dan mereka tidak mempunyai ilmu tentang itu, mereka tidak lain hanyalah mengikuti sangkaan dan sesungguhnya sangkaan itu tidak berfaedah sedikit pun terhadap kebenaran.
: من السنة
"شكي رجل إلى النبي أنه يخيل إليه أنه يجد الشيء في الصلاة:" لا ينصرف حتى يسمع صوتا او بجد ريحا"
قال : النووي
وهذا الحديث أصل من أصول الاسلام وقاعدة من قواعد الفقه, وهي ان الاشياء يحكم ببقائها على اصولهل حتى يتيقن خلاف ذلك, ولايضر الشك الطارئ عليهم ,وحديث عبد الرحمن بن عوف قال رسول الله "اذا سها أحدكم في صلاته فلم يدر واحدة صلى او اثنتين فليبن على واحدة, فان لم يدر ثنتين صلى او ثلاثا فليبن على فليبن , فان لم يدر ثلاثا صلى او اربعا فليبن على ثلا , وليسجد سجدتين قبل ان يسلم
sebagai contohnya:
- orang yang berada dalam keadaan suci kemudian dia syak dia berhadas , apakah hukumnya?
1- Imam Ahmad atau Abu Hanifah:
: Hukumnya suci kerana dia tidak berhadas.
2- Imam Malek:
: Wajib keatasnya wuduk , dikira berhadas berdasarkan dalam kaedah(syak di dalam syarat)(wuduk menjadi penghalang daripada sahnya solat) , Justeru toharoh (suci) adalah syarat sah solat.
- kaedah yang digunakan oleh Imam Malek :
- Imam Nawawi
- Imam Ahmad
- Imam Abu hanifah
- Imam Malek
Sebagai contohnya:
- Sekiranya seseorang itu berhutang dengan orang lain kemudian orang yang berhutang itu syak ataupun ragu-ragu, adakah dia sudah menjelaskan hutangnya itu?
- Hukum hutang tersebut adalah kekal kerana dia yakin ia masih berhutang.
No comments:
Post a Comment